تبلیغات
ماشین و ماشین و ماشین - خودرو برقی در ایران
 
ماشین و ماشین و ماشین
just love car not love...........
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سیدایمان
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما بهترین شرکت ماشین سازی چیست؟










آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نخستین خودرو برقی دوسرنشین ایرانی حاصل 10 ماه فعالیت تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی عصر روز پنجشنبه رونمایی شد.
نخستین خودرو برقی دو سرنشین با نام قاصدک نصیر که از قابلیت تردد در سطح شهر برخوردار است توسط یک گروه دانشجویی در کارگاه اتومکانیک دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده است.
مهندس "پویا روشنی تبریزی" سرپرست تیم طراحی و ساخت خودروی برقی دو سرنشین گفت: کار در سه مرحله شامل طراحی مفهومی ، طراحی اجزا و ساخت برنامه ریزی شد. سپس تک تک قطعات محاسبه شد و دو مرحله پایانی یعنی طراحی اجزا و ساخت به طور همزمان و موازی صورت گرفت.
وی با بیان اینکه این خودور کاملا برقی است و با یک بار شارژ کامل می‌تواند بین 60 تا 80 کیلومتر را در شهر طی کند گفت: این خودرو با توجه به اینکه نیازی به مصرف بنزین ندارد نقش موثری در کاهش آلاینده های زیست محیطی دارند.
سرپرست تیم طراحی و ساخت خودروی برقی دو سرنشین یادآور شد: این خودرو 750 کیلوگرم وزن دارد ابعاد آن به صورت 2/8 طول، 1/5 عرض و ارتفاع 1/4 است.
وی گفت: جعبه دنده و دیفرانسیل استفاده شده در این خودرو متعلق به خودروی پراید است و این خودور قادر به تعویض تمامی دنده ها بدون نیاز به کلاچ است علاوه بر این سیستم فرمان آن نیز مانند خودروی پراید است که با توجه به ابعاد و وزن این خودور بهترین گزینه است.
روشنی تبریزی با بیان اینکه سیستم ترمز در خودوری دو سرنشین ساخت دانشجویان خواجه نصیر ، ترکیبی از ترمز الکتریکی و مکانیکی است،گفت: ترمز الکتریکی یا همان ترمز بازیابنده در زمانی که راننده پای خود را از پدال گاز برمی دارد به کار می افتد و با تبدیل انرژی جنبشی خودرو به انرژی الکتریکی از سرعت خودرو می کاهد و باطری ها را شارژ می کند.
وی افزود: در صورت فشردن پدال ترمز ،ترمز مکانیکی درگیر شده و با اتلاف انرژی حرکتی به صورت گرما ، خودرو متوقف می شود.سیستم ترمز مکانیکی در چرخ های جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است که با استفاده از نیروی هیدرولیک و بوستر خلاء عمل می کند.
روشنی تبریزی اضافه کرد: برای ایجاد خلاء در بوستر ترمز، از یک پمپ هوا استفاده شده که در هنگام فشرده شدن پدال ترمز ، به کار افتاده و خلاء نسبی را در محفظه بوستر ایجاد می کند.
وی در خصوص شارژ باطر های این خودرو گفت: شارژ باطری ها روی عمر باطری و بازده آن تاثیر می گذارد که مزیت عمده این سیستم شارژ بازده بالا و حجم کم است. مدت زمان برای شارژ کامل 8 تا 10 ساعت است.
سرپرست تیم طراحی و ساخت خودروی برقی دو سرنشین اظهار داشت: این خودرو با توجه به قابلیت های آن که مناسب استفاده در سطح شهر است با هدف تولید انبوه ساخته شده است چنانچه مورد حمایت های لازم قرار گیرد می توان به بهترین نحو از این خودرو استفاده کرد.
وی افزود: قیمت فعلی این خودور حدود 12 میلیون تومان است که چنانچه به تولید انبوه برسد این قیمت به حدود 6 میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
این خودور با نام قاصدک نصیر دستاورد 10 ماهه گروهی 14 نفره از دانشجویان فارغ التحصیل و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک و برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است.
اعضای این گروه شامل مهندس رزاق بلوری افشار، مهندس احمد رضا مرسی، مهندس نیما شیرافکن، مهندس پوریا روشنی تبریزی، اصغر محمدی، مجتبی جعفری، حامد مهدوی، حامد فرهادی قربیه، بنفشه بلوری افشار، احسان پرویزی، مرتضی حسینی، مرتضی رضازاده، محمود کریمی و با همکاری مهندس نسیم محمدی است.
با توجه به اهمیت روز افزون كاهش آلاینده‌های زیست محیطی و توجه به این نكته كه بخش اعظمی از این آلاینده‌ها توسط خودروها ایجاد می‌شوند، خودروهای برقی به دلیل استفاده از انرژی برق و كم بودن میزان آلایندگی زیست محیطی و صوتی در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی، اهمیت ویژه‌ای یافته‌اند.
نكته‌ای كه مانع رقابت خودروهای برقی با سایر خودروهای احتراقی می‌شود، برد كمتر آنها می‌باشد كه این امر به دلیل چگالی پایین انرژی در باتری‌ها است.
برای رفع این نقص راهكارهای مختلفی به كار گرفته شده است كه از آن جمله می‌توان به تركیب موتور احتراق داخلی و موتور برقی (خودروی هیبرید) و نیز استفاده از ترمزهای بازیابنده (regenerative braking) در خودروهای برقی (plug in) اشاره كرد.
طول خودرو، 8/2 متر، عرض آن 5/1 متر و ارتفاع آن 4/1 متر است.
حداكثر سرعت محاسبه شده خودرو 80 كیلومتر بر ساعت و حداكثر برد آن 60 تا 80 كیلومتر است.
تمامی قسمت‌های این خودرو، توسط دانشجویان طراحی شده و با كمك اعضای كارگاه اتومكانیك ساخته شده است. شاسی خودرو از پروفیل فولاد 50 در 50 به ضخامت 2 میلیمتر ساخته شده و تمامی محاسبات لازم برای بررسی مقاومت شاسی توسط نرم افزارهای المان محدود انجام شده است.
سیستم تعلیق خودرو شامل مك فرسون در محور جلو و تیر پیچشی با فنر لول در محور عقب می‌شود. با جانمایی دقیق باتری‌ها، نسبت وزنی تقریبا دقیقی در این خودرو ایجاد شده است.
سیستم تعلیق قاصدك با در نظر گرفتن نسبیت وزنی 53 درصد در محور جلو و 47 درصد در محور عقب، طراحی شده كه این امر باعث ایجاد پایداری بهتر و فرمان پذیری دقیق تر به ویژه در هنگام ورود و خروج از پیچ‌ها می‌شود.
نیرو محركه خودرو قاصدك توسط یك موتور برقی 3 فاز آسنكرون كه به وسیله هشت عدد باطری 12 ولت سرب – اسید كه با یكدیگر سری شده‌اند و دارای جریان 55ah می‌باشند،‌ تامین می‌شود. توان و گشتاور موتور پس از تغییر در جعبه دنده و دیفرانسیل، به وسیله پلوس‌ها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
بدیهی است در صورت استفاده از باتری‌هایی با جریان بالاتر، شتاب و برد خودرو به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
به دلیل اینكه موتور الكتریكی سه فاز بوده و با جریان برق متناوب تغذیه می‌شود، ولی منبع توان جریان برق مستقیم است، بایستی این جریان برق مستقیم را به جریان متناوب تبدیل كرد.
این كار به عهده مبدلی است ‌كه بسته به گشتاور و توان مورد نیاز، فركانس موتور الكتریكی را تنظیم می‌كند. علاوه بر این، درایو سایر كنترل‌های موتور از قبیل محدود كردن جریان موتور، سرعت عكس العمل موتور نسبت به فشرده شدن پدال گاز، حالت ترمز بازیابنده یا تعویض دنده و غیر نیز بر عهده كنترلر خواهد بود.
سیستم فرمان به كار رفته در خودرو نیز از نوع دندانه شانه‌یی است كه با توجه به ابعاد و وزن این خودرو بهترین گزینه می‌باشد.
سیستم ترمز در خودرو قاصدك هم تركیبی از ترمز الكتریكی و مكانیكی است. ترمز الكتریكی یا همان ترمز بازیابنده، در زمانی كه راننده پای خود را از پدال گاز بر می‌دارد، به كار می‌افتد و با تبدیل انرژی جنبشی خودرو به انرژی الكتریكی، از سرعت خودرو می‌كاهد و باتری‌ها را شارژ می‌كند.
در صورت فشردن پدال ترمز،‌ ترمز مكانیكی درگیر شده و با اتلاف انرژی حركتی به صورت گرما،‌ خودرو متوقف می‌شود. سیستم ترمز مكانیكی در چرخ های جلو از نوع دیسكی و در عقب از نوع كاسه‌یی است كه با استفاده از نیروی هیدرولیك و بوستر خلاء عمل می‌كند.
برای ایجاد خلاء در بوستر ترمز، از یك پمپ هوا استفاده شده كه در هنگام فشرده شدن پدال ترمز، بكار افتاده و خلاء نسبی را در محفظه بوستر ایجاد می‌كند.
بدنه خودرو قاصدك توسط یكی از استادكارهای ماهر و با همكاری دانشجویان عضو گروه، از ورق فولادی 7/0 میلیمتر و تماما با دست ساخته شده است.
مدت زمان لازم برای شارژ كامل 8 ساعت می باشد و در صورت به كار افتادن یكی از هشدارها، شارژر باتری جریان خروجی را متوقف می‌كند.
قسمت گیربكس و دیفرانسیل جزو معدود قطعاتی می‌باشد كه بدون هیچ گونه تغییری استفاده شده است. جعبه دنده و دیفرانسیل استفاده شده متعلق به خودرو پراید بوده و این خودرو قادر به تعویض تمامی دنده‌ها بدون نیاز به كلاچ است و به گفته سازندگان خودرو می‌توان ادعا كرد كه قاصدك اولین خودرو برقی ایرانی با قابلیت تعویض دنده بدون كلاچ است.
با توجه به عرض كم این خودرو (150 سانتیمتر)، پلوس‌هایی كه استفاده شده، مربوط به دو خودرو مختلف است كه با اعمال تغییرات لازم به كار گرفته شده‌اند.
الكتروموتور خودرو از نوع آسنكرون سه فاز با توان و دور نامی 9kw و 3000rpm است كه قابلیت تولید حداكثر توان 20kw را در دور 1600rpmو حداكثر گشتاور 210nm را تا دور 1000rpm دارد.
این الكتروموتور گشتاور بیشینه خود را از زمان شروع به حركت در اختیار راننده قرار می‌دهد و این قابلیت یكی از مزایای موتورهای الكتریكی نسبت به انواع احتراقی می‌باشد.
وزن این موتور نیز 60kg و راندمان متوسط آن در حدود 70 درصد است.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::عکس در ادامه مطلب ::::::::::::::::::::::















نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 14 شهریور 1388
سیدایمان
جمعه 17 آذر 1396 08:25 ب.ظ
Wonderful beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a weblog site?
The account aided me a applicable deal. I were a little bit acquainted of
this your broadcast provided shiny clear idea
دوشنبه 8 آبان 1396 11:59 ب.ظ
راه سرد! برخی از نکات بسیار معتبر! قدردانی میکنم
شما این مقاله را به همراه بقیه سایت ها نیز بسیار خوب می کنید.
دوشنبه 8 آبان 1396 09:02 ب.ظ
من بسیار خوشحالم که این وب سایت را کشف کردم. من می خواهم به
با تشکر از شما برای آن زمان فقط برای این خواندن فوق العاده!
من قطعا هر کمی از آن را دوست داشتم و همچنین شما کتاب مورد علاقه برای دیدن اطلاعات جدید در خود را
سایت.
دوشنبه 8 آبان 1396 08:04 ب.ظ
سلام من می دانم این موضوع خالی است اما از اینکه می دانستم از هر گونه ویجت هایی که می توانم به وبلاگ من اضافه کنم به طور خودکار جدیدترین به روز رسانی های توییتر را به شما آموزش می دهم تعجب کردم.
من برای مدت زمان زیادی به دنبال یک افزونه بودم و امیدوار بودم شاید شما تجربه ای با چیزی شبیه به این داشته باشید.
لطفا به من اطلاع دهید اگر به هر چیزی برسید. من واقعا لذت بردم
خواندن وبلاگ شما و من منتظر به روز رسانی های جدید شما هستم.
دوشنبه 8 آبان 1396 04:06 ب.ظ
تبادل لینک هیچ چیز دیگری جز آن است که تنها قرار دادن لینک وبلاگ شخصی دیگر در صفحه خود را در محل مناسب و شخص دیگری نیز انجام خواهد داد
مشابه به نفع شما.
یکشنبه 30 مهر 1396 02:58 ق.ظ
اولا می خواهم بلافاصله بگویم! من یک سوال سریع داشتم که می خواهم بپرسم آیا شما آن را نمی فهمید.
من کنجکاو بودم تا متوجه شوم که شما خودتان را متمرکز کرده و افکار خود را قبل از نوشتن روشن کنید.
من زمان دشواری را برای پاک کردن ذهن خود دارم
ایده ها من از نوشتن لذت می برم اما فقط به نظر می رسد اولین
معمولا از بین 10 تا 15 دقیقه فقط از تلاش برای فهمیدن چگونگی شروع استفاده می شود. هر توصیه یا راهنمایی؟
خیلی ممنون
شنبه 15 مهر 1396 02:55 ب.ظ
این بسیار ساده است برای پیدا کردن هر موضوع در شبکه نسبت به کتاب های درسی،
همانطور که این پاراگراف را در این وب سایت پیدا کردم.
شنبه 25 شهریور 1396 10:46 ب.ظ
Appreciate this post. Will try it out.
یکشنبه 4 تیر 1396 08:05 ب.ظ
بسیار قلب از خود نوشتن در حالی
که صدایی مناسب اصل آیا نه کار بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.

جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع قادر به من
مؤمن متاسفانه فقط برای کوتاه در
حالی که. من این مشکل خود را با
جهش در منطق و شما خواهد را خوب به کمک پر همه کسانی شکاف.

در این رویداد شما که می توانید انجام من خواهد قطعا تا
پایان در گم.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 07:20 ب.ظ
Hello everyone, it's my first go to see at this
web page, and paragraph is genuinely fruitful in favor of me,
keep up posting these posts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر